Скандал с учебник за албанци в Северна Македония

вторник, 9 март 2021 г.

Бюлетин "Българите на Балканите и по света", 2021, бр. 2. 

В Република Северна Македония избухна сериозен скандал сред албанското обществено мнение заради обидни според албанците текстове в учебник по география на албански език. Учебникът „География на Република Македония за втора година на реформираната гимназия“ с автори Драган Василевски, Благоя Маркоски, Никола Панов, Никола В. Димитров и Джорджи Павловски, издаден от „Просветно дело“, Скопие през 2015 г., съдържа параграфи, които са в пълно противоречие с албанските тези за произхода на албанците в тази страна и за тяхното заселване по земите на днешна Република Северна Македония. 

Най-възмутителни за албанското обществено мнение са твърденията, че „установяването на предците на албанското население в Македония започва преди 220 години, по-точно към края на XVIII век. В началото те са малко на брой. През XIX век започва нова вълна на заселване на албанците в Македония, в действителност тогава се установява най-големият брой албанци. През XX век се реализира третата фаза на тяхното заселване, особено след Първата световна война, най-вече през последните тридесет години, когато се установяват голям брой албанци, вече не от Албания, а от Косово. 

Подчертаваме, че новото заселване на албанци в Република Македония не е приключил процес, той се извършва и днес – в началото на ХXI век. Такова заселване, неконтролируемо в дадени моменти, заселването по различни начини може да увреди всички в Република Македония… Сред албанците в Македония съществуват родове, които смятат себе си за автохтонни. Те главно са от македонското население, което през периода на турското владичество е приело ислямската вяра и постепенно е албанизирано. Сред тях има и по някой род, който е от турски, ромски или черкезки произход“ (с. 99). 

С подобни твърдения се атакуват директно албанските тези за автохтонността на албанците в земите на днешна Република Северна Македония, както и за етническата хомогенност на албанския народ. След това на с. 103 се твърди, че: „През Втората световна война македонското население в Западна Македония, окупирана от страна на Албания, по-точно от Италия, е подложено на силен терор. По тази причина то е принудено да се преселва масово в други градове на Македония“, което също обижда албанските чувства. 

Албанските интелектуалци протестират и срещу начина на представяне на заселването на албанците по тези земи, за което се казва следното: „Началото на първата вълна на албанските имигранти в Македония датира преди 230 години, по-точно в края на XVIII в., от 1780 г. насетне, и това е извършвано в три посоки, по-точно посредством три течения. Първото е северноалбанското течение или течението от Дукаджини, второто е средното албанско течение или течението от Шкумбини и третото е южното албанско течение или течението на тоските… 

Имиграцията на албанското население в Македония не е ставала спонтанно, а в голяма степен с насилие, планирана с помощта на турското правителство или на турските аги и бейове, които са позволявали установяването на албанското мюсюлманско население. За това съществуват автентични свидетелства. Македонците са прогонвани от техните селища с жестоки методи, като кражби, отвличания, убийства, физическо малтретиране – побоища, пожари и други“ (с. 104). 

 Разбира се, този учебник съдържа и традиционните фалшификации за българите и за тяхната етническа история. Така например, на с. 85 от този учебник се твърди, че: „Големи изменения сред населението в Македония се случват към края на Старото време и началото на Средновековието, с проникването на славянското население в тези земи. Славянските племена се установяват в низините, речните долини и около езерата. Посредством процеса на смесване – симбиоза на античните македонци със славяните, е създаден новият македонски народ, който приема много елементи от материалната култура на античните македонци, начина на производство и живот. 

По време на Средновековието в Македония се сменяват завоевателите, така че ще се намират под византийско, сръбско, българско и друго владичество“. На с. 108 пък директно се заявява, че в България има „македонска“ общност, която не се ползвала с пълните си права: „В частта на Пиринска Македония, по-точно в България, македонци има в селата, но и в градовете Благоевград, Разлог, Петрич, Мелник, Сандански, Банско и други. Не е за подценяване и концентрацията на македонци в София, Варна, Пловдив и другаде. 

Днес, заради по-либералното отношение на българското правителство, македонците са организирани в организации, от които най-важната е ОМО „Илинден“. Да се надяваме, че в бъдеще българското правителство ще има още по-либерално отношение към малцинството на македонците и на останалите“. Понеже учебниците на албански език за учениците от албански произход в Република Северна Македония са обикновен превод на учебниците за северномакедонските ученици, в тях са широко застъпени всички скопски фалшификации за България и българите, а и за цялата история на „македонския народ“. 

От многобройните примери за антибългарска пропаганда сред албанските ученици в Република Северна Македония е достатъчно да се спомене какво пише за българите в учебника по история за първа година на гимназията (автори Миле Бошкоски, Неби Дервиши, Сафет Незири, Диме Маджовски, Сашо Николоски, Скопие, 2018), който е издаден на албански език: „Обединението на славянските племена през втората половина на VII век се прекъсва с идването на българите. Българите били монголо-татарско племе от турската (в албанския език няма различни термини за „турски“ и „тюркски“ – б.а.) група на народите. 

Като скитническо (използвана е албанската дума „endacak“ – скитнически, а не например „shtegtar“, т.е. номадски – б.а.) племе българите винаги сменяли мястото на живеене. Занимавали се с отглеждането на коне, с лов и с плячкосване“ (с. 152). Заместник-министърът на образованието и науката Арафат Шабани в декларация пред медиите заяви, че е нужно да се извърши преразглеждане нe само на конкретния учебник по география, но и на всички учебници за началните и средните училища в страната, в които са забелязани пропуски от различно естество. 

Заместник-министърът посочи, че опитите тези проблемни за албанците текстове в учебниците да се решат чрез работата на временни комисии очевидно са били неуспешни и проблемът изисква цялостен подход, което означава да се преразгледа и учебната литература на т.нар. македонски език. Заместник-министър Шабани обвързва едно такова преразглеждане и с ангажиментите, поети към Гърция и България със съответните договори. Г-н Шабани посочи, че освен Министерството на образованието и науката, Бюрото за развитие на образованието също има правомощия в тази област, което ще затрудни процеса на преглеждането и изменението на учебната литература. 

През следващите месеци това бюро ще започне да реализира новата концепция за началното образование и изготвянето на новите учебни планове и програми. След това ще се пристъпи към изготвянето на материалите за тези предмети, за което ще се обявят конкурси за написването на учебниците. Освен обществена и институционална реакция, този скандал предизвика и остри политически изявления. От коалицията „Съюз за албанците“ – „Алтернатива“ настояха учебниците за албанските ученици да се изготвят от албански експерти, а не просто да се превеждат на албански текстовете от северномакедонски автори. 

Лидерът на „Съюза за албанците“, Зиядин Села, заяви че ще повдигнат обвинение в съда срещу авторите на всичките тези учебници, като ще искат от тях да посочат откъде са взели фактите за нещата, които са написали в учебника по география. Реагира и министър-председателят Зоран Заев, който каза, че този учебник ще се оттегли тази година, като процедурата за това вече е започнала. Заев посочи, че в плана за реформи в образованието е включено и изменението на учебниците и обеща „осигуряването на качествени учебници за началното и средното образование“. 

На 18 февруари първият заместник министър-председател и министър за политическата система и отношенията между общностите Артан Груби проведе среща с министъра на образованието и науката Мила Царовска, на която присъства и бившият министър на образованието Арбър Адеми. Тази среща е била посветена на концепцията за реформи в образованието и специално на Закона за учебниците за началното и средното образование. На срещата е постигнато съгласие да се прегледат и да се коригират всички нередности и несправедливости във всички учебни текстове, започвайки именно от злополучния учебник по география. 

За тези учебници ще се прилага член 26, параграф 2 от Закона за учебниците, където се казва, че оттеглянето на учебни текстове от употреба се извършва, ако същите съдържат материя, която обижда историята, културата и ценностите като цяло на всички граждани на Република Северна Македония. Освен тези промени, албанските партии, особено тези в опозиция, както и албанските интелектуалци, ще настояват за цялостна промяна на начина и методологията, по които се създават учебниците за албанските ученици в Република Северна Македония. 

Тази ситуация отваря пред институциите на Република България нови възможности за противопоставяне поне на антибългарските фалшификации в учебната литература на албански език в Република Северна Македония. Освен този скандал, сериозно напрежение сред албанците в Република Северна Македония продължава да предизвиква и т.нар. случай „Монструм“, делото за петорното убийство, извършено на 12 април 2012 г. През юни 2014 г. шестима албанци бяха осъдени на доживотен затвор, но заради съмненията в обективността на разследващите органи и на съда, този случай беше преразгледан. 

През януари 2021 г. прокурор Фатиме Фетаи поиска доживотно лишаване от свобода за трима от първоначално осъдените, дълги срокове лишаване от свобода за други двама и оттегляне на обвиненията срещу един от тях. Това предизвика нови протести сред албанците, които смятат, че този случай е монтиран, тъй като не вярват на представените от прокуратурата доказателства и експертизи. Албански общественици и политици в Република Северна Македония настояват да се проведе международна експертиза и разследване на целия случай. 

 Недоволство предизвика и отхвърлянето на предложенията на опозиционните албански партии за промени в Закона за гражданството, с които се предвиждаше хиляди лица, живеещи от дълго време на територията на Република Северна Македония, да получат гражданство при облекчени условия. 

Д-р Антон Панчев

0 коментара:

Публикуване на коментар

 
Македонски научен институт | Macedonian Scientific Institute © 1923-2021