Сп. "Македонски преглед", 1996, кн. 3. Иван Младенов. Теодор Траянов в развитието на българския символизъм (втора част) ... 151 - 166
"Да се пише за Траянов, без да се вземе предвид
престоя му във Виена, означала да не се разбере духът на
неговата поезия.
Поетът прекарва 20 години в „сърцето на
Европа", при това заминава от България твърде млад (през
1901 г.) едва осемнадесетгодишен и престоява там почти до
четиридесетата си година (до 1921 година). Това е възраст, в
която човек е «отворен" за света, възприятията и чувствата са
най-свежи. Не е необходимо да се спираме нашироко върху
този престой, тъй като не биографията на поета е предмет на
нашето изследване. Ако правим това, то е, за да обсъдим
известии спорни мнения около пребиваването на Траянов
там и влиянията, които е търпял.
Първото недоразумение се отнася до „северната хладина" в поезията на Траянов, чийто произход се търси в
немския тип чувствителност, усвоена във Виена. Доколко
може да се посочи такава „студенина" е изобщо спорно, но
втората част на съждението е направо погрешна. Биенчанинът
е топъл и приветлив човек, който с германците има съвсем
малко общо извън езика. Като не може да се похвали с някакви исторически военни успехи, още Австро-Унгарската монархия хвърля всичките си сили за изява в културната област. Репутацията, която извоюва „Бургтеатър" в началото на
века съперничи с тази на Парижката опера и Миланската
скала. За разлика обаче от по-нехомогенното и пъстро общество в последните два града, във Виена осведомеността по въпроси на изкуството е стил на живот.
Едно цяло общество култивира и зачита приветливостта и ведростта като
основни добродетели. Радостта от живота и изтънчените наслади са цел на всички слоеве. Германците завиждат и изпитват тайна ненавист към виенчани, конто приличат повече на
французи, отколкото на тях. Ценен източник за тези мисли е
великолепната книга на Стефан Цвайг „Светът от вчера", чийто предмет е именно животът във Виена през периода, който
ни интересува:
„В тая възприемчивост към всичко цветно, звучно,
празнично, в тая склонност към театралното като игра и отражение на живота, безразлично дали на сцената или в действителния живот, целият град бе единодушен"...
Целия материал четете по-долу:
0 коментара:
Публикуване на коментар