Васил Кънчов (1862-1902) |
сп. "Македонски преглед",
В годината,
когато отбелязваме 150 г. от рождението и 110 г. от смъртта на Васил
Кънчов, за мен е морален дълг и чест да припомня направеното от него
и заслугите му към българската история, наука и култура. Удивително
е как съвсем млад, през 40-те ненавършени години на своя трагично приключил
живот той успява да изгради достойно за уважение дело.
Съвсем накратко
ще спомена по-важните моменти в биографията на В. Кънчов[1]. Роден е на 14 юли 1862 г. във Враца. Там започва
образованието си в класното училище и наред с началните знания
получава първите уроци по родолюбие от учителя Иван Славейков (син
на стария възрожденец Петко Р. Славейков). В 1884 г., след известно
прекъсване, завършва с отличие Ломската гимназия. От 1885 до 1888
г. В. Кънчов следва естествени науки в Харков, а после химическа
технология в Мюнхен и Щутгарт. Поради заболяване и спиране на стипендията
му, Кънчов е принуден само три месеца преди края на обучението да се
завърне в България.
Независимо
от това, той идва образован и подготвен за дейността, с която се заема.
Съвсем за кратко е учител в железарското училище в Княжево, но по
личното му настояване е назначен в Солунската българска мъжка
гимназия. Тук от 1888 до 1891 г. преподава химия и география. През
1892-1893 г. е директор на гимназията, а междувременно през 1891-1892
г. – и на българските училища в Сяр. На 1март 1894 г. В. Кънчов е назначен
на новосъздадената към Българската екзархия в Цариград длъжност
главен инспектор на българските училища в Европейска Турция и остава
на нея до 1 ноем. 1897 г.[2] През 1898 г. се установява окончателно в София.
Макар и пенсиониран по здравословни причини, Кънчов продължава
участието си в научния и обществено-политическия живот. Той е редовен
член на Българското книжовно дружество, на Природоизпитателното
и Икономическото дружество на читалище „Славянска беседа“, като
навред оставя дирите на активен участник. В. Кънчов е народен представител
в 10-ото и 11-ото Обикновено народно събрание, избран с врачанската
листа на Прогресивно-либералната партия. През декември 1901 г. оглавява
Министерството на просвещението в правителството на д-р Стоян
Данев. На този пост го застига смъртта. На 22 януари 1902 г. Кънчов е застрелян
в кабинета си от уволнен психичноболен учител.
Зад тези
сухи факти стои един целенасочен и изключително динамичен живот,
който се вписва изцяло в спецификата и нуждите на историческия момент.
В. Кънчов е съвременник на преломно за българите време, което бележи
границата между две епохи. Историческият преход след Освобождението
протича при сериозно усложнена национална ситуация. Сред останалите
под турска власт българи в Македония и Одринско започва дълга и
трудна борба за отстояване на етническата им идентичност и освобождение.
Като личност с характер, големи интелектуални възможности и богата
душевност (по описание на съвременниците
му) и отворен към актуалните проблеми на деня, В. Кънчов буквално
се втурва с цялата си енергия в живота на българското общество. Възможностите
за изява са много и различни, но воден от голямата обич в сърцето си
към останалите под робство българи в Македония и Одринско, той
избира да работи за тях.
В. Кънчов
се включва активно в подетото от Българската екзархия движение за
разгръщане на църковно-просветното дело в двете области и за приобщаване
на тамошните българи към Екзархията;
подпомага откриването на български училища в Македония; с негово
ходатайство е издействано парично дарение от Евлоги Георгиев и е
открита българската девическа гимназия с пансион в Солун през
1889 г. Кънчов отстоява автономията на българските училища във
вилаетите, следвайки възгледа, че чрез училището и църквата може
да се укрепи националното самосъзнание на българите и да се реализира
тяхната консолидация[3]. В 1889 г. по негова инициатива започва издаването
на сп. „Книжици за прочит“ в Солун, замислено с цел да просвещава българите
в този регион и да поддържа националното самосъзнание и традициите
им. Там той отпечатва някои от ранните си кратки пътеписи за Македония
и белетристични творби, написани в духа на битово-описателната
проза.
Много интересна
е публицистиката на В. Кънчов. Тя разкрива позициите на граждански
ангажирана личност, която следи с ясно отношение политическите
процеси, отхвърля партизанщината и пледира за отстояване на националните
интереси[4]. В контекста на усилията за национално обединение
напълно се вмества темата за Македония и живота на поробеното
там българско население. Впечатляващ брой статии по тази тема Кънчов
печата във в. „България“. Само ден преди убийството му вестникът излиза
с негова уводна статия, озаглавена „Македонските работи“.
Изследването
на Македония и нейното население е основна творческа цел на В. Кънчов,
както еднозначно показва цялото му книжовно наследство. В разстояние
на десет години – от 1888 до 1897 г., успоредно със задълженията си
на учител и главен училищен инспектор, той преброжда почти цялата
област и прави непосредствени наблюдения. Всичко по пътя е важно
за него – самият път, природата, населението като брой, етнически
и верски състав, многостранен живот. Така натрупва богати исторически,
географски, статистически, етнографски и пр. материали.
За В. Кънчов
като учен собствените впечатления и записи не са достатъчни. Съдейки
по личния му архив и публикуваното, той кореспондира с широк кръг
лица от областта и получава допълнителна информация; използва
данни от официалните турски статистики и нофузните книги. Като
чиновник на Екзархията разполага с още един изключително ценен
извор – съхранените в архива й рапорти на учители, училищни инспектори
и свещеници от Македония. Разбира се, познава отлично писаното
преди него и го използва критично. Всичко това определя богатата
фактология и научна обективност на трудовете му.
Книжовното
наследство на В. Кънчов показва, че той има много ясно съзнание за
стойността на подетото дело. Оттук идва и онази настойчивост, с която
бърза да направи достояние на четящата публика трупания огромен
фактологичен материал. Успоредно с проучвателските му дирения
върви публикуването на подготвените трудове. Това е шанс както за
самия автор, така и за поколенията след него, които продължават
да работят и се интересуват от този регион на българската етническа
територия.
Още от края
на 80-те години на ХІХ в. В. Кънчов започва да печата първите си кратки
статии с описания на отделни селища и райони в Македония[5]. През 90-те години публикува в СбНУ трите обемни
и особено ценни пътеписа „Битолско, Преспа и Охридско“ (1891), „Великденска
разходка по Поленинско“ (1893) и „Пътуване по долините на Струма,
Места и Брегалница“ (1894-1896). Характер
на селищни проучвания носят двете големи студии „Сегашното и недавното
минало на град Велес“ (П Сп, 1892, кн. 39 и 40) и „Град Скопие. Бележки
за неговото настояще и минало“ (П Сп, 1898, кн. 55‑56). Изборът
на Велес и Скопие като изследователски обекти съвсем не е случаен.
Те са едни от най-старите градове в областта, с богата история и специално
място в борбата за църковна и национална независимост на македонските
българи. Студиите тежат с огромния, прецизно събран материал, с
дълбокото вникване на автора в икономическото състояние и сложния
обществен живот на населението. Чрез дейността на редица известни
дейци и на българските общини авторът показва националното свестяване
на българите. Селищните проучвания за Скопие и Велес се открояват
не само сред останалите трудове на В. Кънчов, но и в цялата научна
книжнина за Македония. Съвременният изследовател може да разчита
на тях и да ги ползва. Отделни статии, свързани отново с Македония,
обнародва и в сп. „Български преглед“[6]. В 1898 г. публикува своите наблюдения върху
„Пътни съобщения в Македония“, а посмъртно през 1911 г. излиза трудът
„Орохидрографията на Македония“.
Емблематичен
за изследователските усилия и цялото научно творчество на В.
Кънчов е обобщаващият му труд „Македония. Етнография и статистика“,
отпечатан през 1900 г. Идеята на автора е той да бъде начало на пространно
комплексно изследване, с което да догони Иречековото „Княжество
България“[7]. Осуетяването на този замисъл няма никакво
отношение към научната значимост на труда. Той е най-сериозното изследване
на В. Кънчов, което го нарежда сред такива изявени познавачи на Македония
като Й. Иванов, Ан. Иширков и др. Благодарение на френския превод на
Леон Ламуш книгата добива известност и сред чуждите учени.
В труда авторът очертава детайлна картина на исторически формирания
пъстър етноконфесионален състав на населението в областта в
края на ХІХ в., като използва и статистически таблици за всяка каза
(селище по селище) и една обща за всички кази
в трите вилаета (Солунски, Скопски и Битолски). Конкретните количествени
данни доказват, че българите са преобладаващият народностен елемент.
Визуално това илюстрира и приложената свезка от карти.
Етнографската
част в книгата впечатлява с анализа на културно-битовите черти на
македонските българи. Авторът поставя важния проблем за етнографските
групи и пръв достига до по-прецизно и научно издържано определение
на групата. Към нейните отличителни белези – говора, облеклото,
обичаите и пр., Кънчов отнася още съзнанието и самочувствието
на членовете й за най-достойни и чисти представители на народа,
към който принадлежат. Благодарение на присъщата му наблюдателност
изследователят е успял да вникне в тази тънка етнопсихологическа
особеност и да я покаже с конкретни примери. Макар че в края на ХІХ
в. протеклият до момента национално-консолидационен процес е заличил
до голяма степен етнографската групова разчлененост сред македонските
българи, авторът намира все още запазени редица групови названия
с тяхната етимология и ареал на разпространение. Според антропологичния
тип, поминъка, облеклото, културата и характера на тукашните българи
В. Кънчов обособява три етнографски области в Македония – западна,
южна и източна. Населението във всяка от тях е представено с присъщите
му специфични особености на културата, психологическите черти и
душевността. Акцент в този дял на труда е аргументирано защитеният
извод за македонските българи и тяхната култура като неделима
част от българската нация и общобългарската култура. В една или
друга степен това се потвърждава и в останалите авторови трудове.
Останалите
етноконфесионални групи, с оглед относителния им дял от населението
на Македония, авторът представя по-редуцирано. Особено интересни
са онези части, които засягат етнопсихологическите специфики и
контактите им с българите.
Истинско
удоволствие е да се чете написаното от В. Кънчов. В цялото му творчество пулсира многоликият живот
на македонските българи. С присъщото му леко перо, жив и емоционален
език той запознава читателя с техните поминъци, гурбетчийството
като форма за препитание, типичните за отделни селища и райони занаяти,
отвежда го на ежеседмичните пазари и прочутите големи панаири
сред гъмжилото от хора и стоки, прави го съпричастен с битовото всекидневие,
нравите и душевността им. Описва еснафските организации като структура,
функции и честваните от тях патронни празници. Много широко авторът
представя състоянието на българските общини, обвързвайки дейността
на този традиционен институт с учебното и църковното дело, с борбата
срещу чуждоетничните и верски пропаганди, с поддържането на българския
дух и българщината. Чрез конкретни факти В. Кънчов следи сложния обществен
живот в Македония с всички обрати на културно-историческия процес
по време на църковно-националните борби...
[1]
Подробно за динамичния му живот вж.
у Василева М. Македония в книжовното наследство на В. Кънчов
– МПр, ХХІ, 1998, №1, 79-98.
[2]
Вж. личния архив на В. Кънчов БИА
НБКМ, ф.288, а.е.14, л.408, 412.
[3]
Малко по-късно, като пряк свидетел
на насилията над българите, Кънчов преосмисля своя еволюционистки
възглед и достига, с известни уговорки, до идеята за въоръжена
борба.
[4]
Освен в собствените му публицистични
материали и свидетелствата на съвременниците, политическите
възгледи на В. Кънчов са отразени в неиздадените му бележки, озаглавени
„Размишления“ (БИА НБКМ, ф.288, а.е.13, л.67-99) и в личната му кореспонденция.
[5]
Една поредица от статии излиза в
сп. „Книжици за прочит“, а друга – в рубриката „Материали по географията
и етнографията“ на пловдивското сп. „Библиотека“.
[6]
В.К. Статистика на населението в Битолския
вилает – БПр, год.ІІ, 1895, кн.11, 88-104; Кънчов, В. – Джинот. Биографически
бележки. - БПр, год.ІІІ, 1896, кн.4, 85-107.
[7]
За тази идея вж. у Иширков, А.
Едно от желанията на покойния В. Кънчов. – В: Възпоменателен сборник
за В. Кънчов. Враца, 1927, 133-136.
"Психичните отклонения на убиеца [на Кънчов] са известни на органите на реда, но никой не взема мерки, за да предпази околните.
ОтговорИзтриванеНеуравновесеният характер на Караджулов се обяснява с тежки генетични увреждания. Чичо му бил идиот, а братовчед му лежал в лудницата на Александровската болница в София. Баща му пък бил фалшификатор на пари. За да не го хване полиция, избягал в Белград...
Георги Зеленгора за вестник 168 часа