сп. "Македонски преглед", 2022, кн. 3. Радослав Христосков. Бойните знамена на Костурския революционен район по време на Илинденско-Преображенското въстание...................123 - 137
Друга популярна песен на македонския българин е „Нещо ке те питам, бабо“, в чиито разнообразни
варианти се пее за различни войводи, но почти без изключение всички
те завършват със стих за развяване на знаме и заминаване на четата в
планината[1].
От чисто военен аспект знамето също има голямо значение, което
е добре оценявано от ръководителите на Вътрешната македоно-одринска революционна организация. Вероятно под влияние на Четническата акция (1895) и на Горноджумайското въстание (1902), организирани
от Върховния комитет, дейците на ВМОРО осъзнават ролята на инсигниите за повдигане духа на поробеното население. Още при подготовката на Илинденско-Преображенското въстание се вижда желанието
за дублиране на военната институция поне като символика.
На първо
време за целта по предложение на войводата Лазар Поптрайков са създадени свидетелствени грамоти „За храброст“ и „За отличие“, с които
са отличени най-храбрите бойци в битката при Локвата и Виняри през
май 1903 година[2]. Не е изненада, че важна роля на знамето като символ
е отредена и във Възванието на Главния щаб на Илинденското въстание, в което се заявява:
„Последвайте, братя, вашитѣ началници въ този
день и се съберете подъ знамето на свободата. Упорствувайте, братя, въ
борбата! Само въ упорство и дълготрайната борба е спасението ни“[3].
Костурският революционен район е най-югозападният дял на Битолския революционен окръг.
Той е създаден през 1898 г. Отдалечеността му от свободна България не предполага помощ „отвън“, поради
което местното ръководство поема инициатива за снабдяване с оръжие
и боеприпаси от Гърция. Честите афери, предизвикани от недомислени акции или предателствата от местни гъркомани и дейци на гръцката пропаганда, осуетяват по-доброто въоръжаване на района.
Въпреки
това през пролетта на 1903 г. кипи подготовката за готвеното въстание.
Целият район е разпределен на осем центъра със своя собствена чета – Смърдеш, Косинец, Дъмбени, Кономлади, Българска Блаца, Загоричани, Мокрени и Добролища, ръководени съответно от войводите Стерьо
Стерьовски, Атанас Кършаков, Начко, Никола Трифонов Марковски,
Никола Андреев (Алай бей) и Кольо Христов Добролицки.
Освен тях, в
Костурско действат две районни чети – в Пополето, под войводството
на Иван Попов, и за Корещата – на Митре Влаха. Една наказателна чета
включва Лазар Поптрайков, Васил Чекаларов, Манол Розов и Михаил
Николов. Всеки център, съставен от няколко селски чети, притежава
свое началство и собствено знаме, бродирано на червен копринен плат[4].
Целия материал четете по-късно...
0 коментара:
Публикуване на коментар