About

ИЗДАНИЯ | EDITIONS

Явор Чучков: Гавра е обявяването на Ефрем Чучков за "македонец"

20/11/2025


За живота и революционното дело на Ефрем Чучков, за неговата 155-а годишнина, за фалшификациите около името и делото му в Скопие, за съвместната му дейност с други велики имена на освободителното движение на българите в Македония с неговия внук Явор Чучков разговаря журналистът Костадин Филипов 

Източник: бюлетин "Българите на Балканите и по света", 2025, бр. 7

Явор Чучков е български общественик. Завършил е английска филология. През 80-те години на ХХ в. е работил в Научноизследователския институт по общо образование и в Съюза на българските писатели. След 1991 г. е работил в Министерството на културата (завеждащ международната дейност на министерството), в екипа на вицепрезидента на България Блага Димитрова и в Червения кръст. Завършил е квалификационен курс по журналистика в Би Би Си, Лондон. Бил е председател на Съюза на журналистите в България „Подкрепа“ (1994–1996), редовен член на Международната федерация на журналистите (IFJ). След специализация по международно хуманитарно право в чужбина, е бил дългогодишен лектор по международно хуманитарно право. Бил е дългогодишен член на Европейската експертна група за правна помощ (по въпроси на хуманитарното право) при Международното червенокръстко движение. Заслужил деятел на Българския Червен кръст. Носител е и на почетни отличия на Международния Червен кръст. 

– Господин Чучков, тази година се навършват 155 години от рождението на Вашия прадядо, един от бележитите ръководители и войводи на ВМОРО/ВМРО Ефрем Чучков. Бихте ли припомнили някои от основните моменти на неговия живот и дело? 

– Ефрем Чучков е роден на 21 ноември 1870 г. в Щип. Както споменахте, той е един от бележитите ръководители на ВМОРО/ВМРО, заемащ челно място в нейната йерархия до смъртта си през 1923 г. В определен период е бил и №1 по ранг – по-точно, от 1907 г. след смъртта на неговия близък другар Даме Груев, докъм Балканската война, по време на която Тодор Александров и Чучков фактически превръщат формированията на ВМОРО в спомагателно звено на Българската армия. След Първата световна война, в качеството си на втората авторитетна фигура във ВМРО след лидера ѝ Тодор Александров, той е сред най-активните дейци, които възстановяват Организацията. Властите в Република Северна Македония издават книги за Чучков, правят и излъчват филми за него и взаимодействието му със съратници, без изобщо да посочват българската принадлежност на ВМОРО/ВМРО и че той е бил български революционер и войвода, български патриот, включително и български учител, а по време на войните за национално обединение – български околийски управител в Македония. 

В западната ни съседка Ефрем Чучков е например и един от главните герои, заедно с Гоце Делчев и Даме Груев, в антибългарската опера „Илинден“ на композитора и съавтор на либретото Кирил Македонски. В своите публикации и речи държавниците в РСМ наричат Ефрем Чучков „велик македонец“, „македонски национален герой“ и „колос и мъченик на борбата на македонския народ за национално освобождение“. Това е откровена провокация и гавра с името му, която е срамна и позорна за България. Той винаги е обявявал себе си за българин от Македония, борил се е за българската кауза и е отдал живота си за свободата на Македония и нейното обединение с България. Войводата Ефрем Чучков, водил безброй сражения срещу турските поробители и по-късно – срещу сръбските окупатори, е увековечен в някои от народните песни на македонските българи. 

В определени периоди е бил и учител по български език, литература и история, макар и често законспириран под чуждо име (напр. Симеон Михайлов), като успоредно с учителстването си е осъществявал активна революционна организаторска дейност. По време на Балканската война и Междусъюзническата война с четата си освобождава Кочани, Щип и Щипската област през октомври 1912 г., разбивайки турците в поредица от сражения (включително в битката при Султан тепе), пленява стотици турски войници и установява там импровизирана форма на българска власт. Той е български управител на Щип и на Щипска околия (до 25 юни 1913 г.). Тази длъжност заема и през Първата световна война след разгрома на Сърбия и временното освобождаване на Вардарска Македония. Освен Скопски окръжен войвода и Щипски околийски войвода, Ефрем Чучков е бил войвода и в Малешевско, Кочанско, Царевоселско (днешния гр. Делчево), Кратовско, Мелнишко, Неврокопско, Струмишко, Светиниколско и др. 

– При тази богата революционна дейност, как турските власти са гледали на него? Страх, респект или уважение е внушавал той? 

– Турските власти са обявявали Ефрем Чучков за най-страшния български комита. Понякога конни и жандармерийски табори са обкръжавали цели градове (включително Щип) и села в Македония, за да го заловят или убият, него и неговите четници. Някои офицери от тогавашното турско военно разузнаване са го окачествявали като „един от най-големите врагове на Империята”. 

Един от тези офицери – Галиб Вардар, пише в спомените си следното: „Едно име караше по онова време всички ни да губим и ума, и дума от страх. Това име бе Ефрем Чучков – най-издирваният от нашата полиция и аскер български комита в Македония. Наричахме го ОГЪН ЕФРЕМ.“ А местното население го е наричало „хвърковатият и неуловимият бачо Ефрем“. 

Съвременникът му Христо Попкоцев пише за него: „Той сновеше по селата и паланките на своето царство ту с чета, ту без чета, ту предрешен като просяк или кюмюрджия, ту като учител под чуждото име Симеон, ту като селянин и подушен от турците, всекога навреме и сръчно е успевал да им се изплъзне от ръцете...“. И добавя (имайки предвид периода 1912–1913 г.): „Благодарение на него Щип остана цяла година български!“. 

– Можете ли да разкажете за някой епизод в живота на дядо Ви, който е характерен за него? 

– Ще разкажа за един важен епизод от неговата дейност, за който са писали и проф. Димитър Гоцев и проф. Тодор Петров. През лятото на 1908 г., в качеството си на началник на Скопския революционен окръг, член на Централния комитет на Организацията и фактически ръководител на ВМОРО, Ефрем Чучков успява да спаси по-голямата част от оръжието на Организацията и да организира неговото укриване. 

След Младотурския преврат (1908 г.) и обещанията на младотурците за реформи в Османската империя по време на Хюриета, сближилият се с новата власт в Цариград Яне Сандански и неговата радикално-реформистка фракция се опитват да повлияят на четите на Организацията да повярват на младотурците и да им предадат оръжието си. 

Ефрем Чучков обаче нарича въпросните обещания „фарс, целящ задържането на Македония под турско робство“ и успява, подкрепян от Тодор Александров, да накара четниците от Скопския и Битолския революционни окръг и частично от Струмишкия окръг, да не предадат оръжието си и да го укрият в специални складове и в домовете си, за да могат да продължат борбата срещу поробителя. На 27 юли 1908 г. Ефрем Чучков с четата си влязъл „легално“ и на кон в Щип, посрещнат възторжено от цялото население на града. Празнично облечените граждани отрано изпълнили улиците и с викове „Ура!“ и „Да живее свободата!“ обсипвали легендарния войвода и неговите четници с цветя, като дори се опитвали да целуват ръцете му. 

Въпреки че младотурските власти направили всичко възможно, за да ознаменуват събитието с тържества и банкети, и за влизането на Чучков в Щип даже били построили празнично украсена триумфална арка, той продължил да се отнася към „демократизацията“ на Османската империя с пълно недоверие и успял чрез специално решение и окръжно послание на Централния комитет да забрани и да не допусне разпускането на повечето чети на Организацията. Подозренията и очакванията на Чучков, че обещанията на младотурския режим за даване на автономия и права на българското население на Македония ще се окажат измама, се оправдали изцяло. По-малко от една година след „реформите“, управляващите младотурци възобновили терора над българите в Македония и извършването на масови арести и убийства. Оглавяваното от Ефрем Чучков (а по-късно – от неговия по-млад съгражданин и съратник Тодор Александров) „умерено-консервативно“ ядро на Организацията възстановява нелегалната мрежа на ВМОРО и подновява въоръжената борба. 

– Участвал ли е Ефрем Чучков във възстановяването на Организацията след Първата световна война? 

– Да, по-късно, след поредната съкрушителна национална катастрофа като следствие от Първата световна война, Тодор Александров и Ефрем Чучков ръководят възстановяването на Организацията, която, след етническото прочистване на Одринска Тракия, вече носи името Вътрешна македонска революционна организация (ВМРО). Макар и да са отминали младежките му години, Чучков отказва предложения му в София от министъра на вътрешните работи Александър Димитров чиновнически пост в Държавната комисия за бежанците и продължава пътя на нелегалната борба в планините на отново окупираната Вардарска Македония, превърната в Южна Сърбия. 

Наред с обиколките си за укрепване на нелегалната мрежа в окупирана Македония, в периода 1919–1923 г. Ефрем Чучков за пореден път действа и в пограничните пунктове (предимно в основния разпределителен център – Кюстендил) като координатор, организатор и инструктор на четите, влизащи от България в Македония. Успоредно с революционната си дейност в Македония, той е и председател на Комитета за подпомагане на бежанците в Кюстендил. Бойните му акции срещу многочислени подразделения на редовната сръбска армия обаче са неминуемо обречени. В крайна сметка, четата му е разбита след поредица от неравни битки (само през 1922 г. той води седем сражения със сръбски военни части в Малешевско и Кочанско). Тежко болен вследствие на получените рани и несгодите на живота в нелегалност, Ефрем Чучков умира в болницата на Червения кръст в София на 1 октомври 1923 г. Бидейки революционер практик, посветил се на законспирираната дейност и известен с пословичната си скромност, Ефрем Чучков е странял от политиката, от партиите, от „партизанските“ борби и от „светлината на прожекторите“. 

В спомените си съвременниците му са го наричали „колос на революционното дело“, „легендарен войвода и апостол на освободителните борби на македонските българи“, „непоколебим бранител на основополагащите принципи на Организацията, съхранил името си неопетнено“, „организатор на боевата дейност и инструктор на четите“, „най-действеният труженик на Организацията“. Един български мъченик, отдал над 30 години от общо 52-годишния си живот на святата кауза за освобождение на Македония и нейното обединение с България. 

– Има една знаменита фотография, на която Ефрем Чучков е заедно с Гоце Делчев. Делчев не е обичал да се снима, но ето, че фотографията е факт. Бихте ли разказали нещо повече за тази снимка и изобщо, за съвместната организационна работа и революционно дело на Делчев с Чучков? 

– Така е, Гоце Делчев и Ефрем Чучков са отказвали да се шуми около имената им от съображения за сигурност. Все пак те са се съгласили да им бъде направена снимка заедно с Климент Шапкарев в София във фотографското ателие на един техен добър познат – Александър Владиков, кукушанец и деец на Върховния македоно-одрински комитет. Ателието му тогава се е намирало в едноетажна къща на бул. „Витоша“ 4, на ъгъла с ул. „Позитано“. 

Повечето хронисти неправилно отнасят тази историческа снимка към 1902 г., но тя е от 1901 г. Както са писали мнозина, Ефрем Чучков е бил най-близкият приятел и другар на Гоце Делчев. През 1894 г., един месец преди дипломирането на съвипускниците им, двамата са изключени заедно от Военното училище в София (днешната Военна академия) заради социалистически убеждения. Йордан Бадев съобщава, че юнкерите във Военното училище Гоце Делчев, Ефрем Чучков, Борис Сарафов и Борис Дрангов организират през 1893 г. там таен кръжок, съставен от македонски българи, който да пропагандира сред курсантите освобождението на Македония и нейното обединение с България. 

През 1894 г. Делчев и Чучков стават български учители в Щип, където създават първия активно действащ революционен комитет на Вътрешната македоно-одринска революционна организация (ВМОРО), заедно с Даме Груев, Тодор Лазаров и Мише Развигоров. Щипският комитет е основата на същинската нелегална мрежа на българското националноосвободително движение в Македония. Под ръководството на Гоце Делчев, Даме Груев и Ефрем Чучков гр. Щип, наричан македонският Витлеем, се превръща в най-голямото бунтовническо огнище и в истинска революционна лаборатория. 

През следващите години Чучков, известен като „практикът на Организацията“ и „дясната ръка на Гоце Делчев“, участва в основаването на множество други нелегални революционни комитети в Македония, а на 12 април 1898 г. повежда първата чета на Организацията в качеството си на пръв войвода на практически създадения от Гоце Делчев и Чучков Четнически институт на ВМОРО. В края на ХIХ и в началото на ХХ в. понякога пребивава в София, където (в хотел „Батенберг“) пред Чучков и неговото „разпятие от кама и револвер“ полагат клетва доброволците от територията на Княжество България, желаещи да посветят живота си на каузата за извоюване на свободата на Македония. 

От изключително важно значение, извън агитационните му и бойни акции като войвода на чета във вътрешността на Македония, са били и дейностите, координирани и извършвани от Ефрем Чучков за организиране, подготовка, окомплектоване, инструктиране и прехвърляне в Македония на четите от различните погранични пунктове на ВМОРО – най-вече от главния разпределителен център Кюстендил, но също и от други пунктове, включително например Лъджене (сега квартал на Велинград) и понякога от Дупница. Ръководел е и тайните канали за снабдяване на четите с оръжие и бойно снаряжение от България. Тази денонощна координационна и организаторска работа на Чучков тогава е била направлявана предимно по писмен път от Гоце Делчев в качеството му на (фактически) първи ръководител на Организацията и неин основен задграничен представител в София. 

Най-голям е бил финансовият проблем, макар че Гоце е полагал всички възможни усилия да осигурява пари от София. Нужно е било да се пести всяка стотинка и от кореспонденцията на Ефрем Чучков с Гоце Делчев проличава, че живеещият в постоянни лишения Чучков е следял бдително за злоупотреби от страна на дейци на Организацията, като е отделял особено внимание и на недисциплинираността и авантюризма на някои от войводите. 

– Много от днешните съвременни наследници на големите имена и герои от националноосвободителното движение на българите в Македония се оплакват от някаква своеобразна забрава за тях. Как смятате, Вашият прадядо сред тях ли е? 

– В хаоса на 90-те години, когато престанаха да съобщават името на Ефрем Чучков по време на проверките-заря за загиналите герои на България, покойните ми родители ме помолиха да направя нещо, каквото и да било, но аз все не намирах време. Когато обаче през 2020 г. никой изобщо не съобщи за 150-годишнината от рождението му, се стреснах и започнах да пиша писма до различните държавни учреждения с молба да допринесат за изваждане от забравата на неговото име и революционно дело. 

Междувременно, група учени от бившия Институт за военна история, съставляващи Българската национална комисия по военна история, приеха „Възвание за отдаване на дължимата национална почит към героя на България Ефрем Чучков“, съдържащо призиви за изграждане на негов бюст-паметник в Борисовата градина, за съобщаване на името му на проверките-заря (както беше преди години), за включване на информация в българските учебници по история за делото на Чучков и за осъществяване на популяризаторски начинания на общобългарско равнище и го разпратиха до съответните държавни институции. 

Към възванието единодушно се присъединиха учените и обществениците, участвали в Тържествената научна конференция в Централния военен клуб по случай 120-годишнината от Илинденско-Преображенското въстание. Възванието бе подкрепено и от други организации, включително от Института за исторически изследвания при БАН, Съюза на българските писатели, Съюза на българските журналисти, Съюза на офицерите и сержантите от запаса и резерва. ВМРО осъществи хубаво печатно издание за живота и делото на Ефрем Чучков. 

Тази година Съюзът на българските писатели публикува и специална декларация в подкрепа на възванието на военните историци. 

– Как ще посрещнете 155-ата годишнина на Ефрем Чучков, имате ли някаква програма или тепърва ще я подготвяте. Това си е един важен юбилей, нали? 

– Надявам се в близко време да успея да напиша още една, по-пространна книга за неговия живот и дело. Дано да се появи някоя институция или организация, която да съдейства на национално равнище, за да бъде извадено от забвението името и революционното дело на Ефрем Чучков.

Излезе най-новия брой на бюлетина "Българите на Балканите и по света"

17/11/2025

БЮЛЕТИН
 
БЪЛГАРИТЕ НА БАЛКАНИТЕ И ПО СВЕТА 

Бр. 10 за 2025 г. 

Съдържание: 

Новини за Република Северна Македония... 1 – 5 
Български общности зад граница... 5 – 9 
Акцент на броя: Премиерът Християн Мицковски получи още власт... 9 – 12 
Интервю на броя: Иван Николов, директор на КИЦ Босилеград - Живеем и работим в държава, в която не се спазват правата на човека... 12 – 17 
Анализи и коментари... 18 – 20 
Дейност на МНИ... 21 – 27 
Припомняме за вашия архив... 27– 34 
Нови книги и издания... 34 – 35

Целия материал четете по-долу:


Сребрен Поппетров (1869 - 1950)

16/11/2025

150 години от рождението на Сребрен Поппетров (С. П. Попдимитров) (18 октомври 1869, Екшису, Леринско – 17 ноември 1950, София). 

Участва в освободителните борби на българите в Македония и Одринска Тракия. Просветен и културен деец. Завършва Педагогическия курс на Солунската бъл¬гарска мъжка гимназия „Св. Кирил и Методий“ (1891) и Факултета по славянска филология към Висшето училище в София (1896). Учител в родното си село (1892–1894), в Струмица, Скопие, Тетово (1897–1899). Студент по право в Женевския университет и член на Македонското дружество в Женева.

 Член на ВМОРО от 1901 г. Учител в Солунската българска мъжка гимназия (1901–1902, 1910–1912) и в Солунската българска девическа гимназия (1903–1907). Окръжен училищен инспектор в Сяр (1908–1909); от 1908 г. е сред учредителите и ръководителите на Учителската организация в Македония и Одринско, редактор на в. „Учителски глас“ (1910–1912) и на в. „Истина“ (1912–1913). 

Учител в Самоковската държавна гимназия (1913–1915), училищен инспектор в Струмица и Скопие (1915–1916). Окръжен управител в Битоля (1916–1917) и Куманово (1917–1918). След Първата световна война (1915–1918) има принос за възстановяване на Македонските братства в България, основател е и председател на Леринското братство (1920–1921). 

Командирован в САЩ и Канада от Изпълни-телния комитет на македонските братства в София като организатор на Македонската по¬литическа организация (МПО) на българите в двете страни (1921–1922). Окръжен управител в Петрич (1922–1923). 

Народен представител от Петрич в XXI ОНС (1923–1927). Член на Смесената комисия по българо-гръцкото изселване (1927–1928), където защитава българските права срещу гръцките претенции за редица църкви, манастири и училища. Инспектор на Църковно-училищното дело на българите в Албания (1928–1930). Сътрудник на сп. „Илюстрация Илинден“, в. „Слово“, „Мир“, „Македония“, „Отечество“ и др.

Източник: бюлетин "Българите на Балканите и по света", 2019, бр. 10
д-р Володя Милачков

Винишката афера (1897)

13/11/2025

Скопският вилаетски затвор, началото на ХХ в.
120 години от избухването на Винишката афера

Николета Войнова

В първите години от своята дейност Вътрешната македоно-одринска революционна организация изгражда комитети и съставя организационна мрежа. Въпреки първоначалният замисъл, дейността на Вътрешната организация не остава дълго скрита за турските власти, макар осведомеността им да не се припокрива с реалното състояние на революционното дело. През следващите две-три години от нейното създаване през 1893 г. разкрития на властите, известни като т.нар. афери, нанасят сътресения върху комитетите. Една от най-мащабните афери до Илинденско-Преображенското въстание е Винишката афера от 14 ноември 1897 г. Тя не е първата, но по-обхват надминава всички дотогавашни разкрития от създаването на ВМОРО (тогава Български македоно-одрински революционни комитети).

Йосиф Даскалов
Аферата избухва в с. Виница, Кочанско, в нощта на 14 срещу 15 ноември, когато „разбойнишка банда“, подпомогната от местни съучастници, обира Кязим бей и при съпротива последният е убит, а от дома му са взети 800 лири. На следващия ден местното население е подложено на репресии от турската милиция, заловени са виновниците и съучастниците им. Сред тях е и председателят на местния комитет на ВМОРО – Георги Иванов. Направените от него и други жители разкрития предизвикват масови обиски, след които са намерени закупеното оръжие – пушки, барут, бомби. Издадени са членовете на комитета и дейци на Вътрешната организация в съседните околии. Зад разследването на убийството на местния бей, всъщност се крие главната цел, а именно разкриване на дейността и обхватът на Организацията.

Скопският валия Хафъз паша назначава за ръководител на преследванията началника на скопската милиция – Дервиш ефенди, прочул се като „рядък инквизитор“. Методите на последния към арестуваните по своята същност дават най-пълна картина на турските изтезания – обесвани са селяни с главата надолу, измъчвани с нагорещено желязо и със спици под ноктите. Сред първите затворници, изпитали жестокостите на вековния поробител са множество учители, свещеници и обществени деятели от Виница и останалите села в Кочанско. Населението е подложено на мъчения. Намерените революционни книжа и някои предателства спомагат за  разширяването на обхвата на турските преследвания в Малешевско, Пиянечко, Щипско, Кратовско, Кумановско до Скопие. Четирима от най-видните дейци на ВМОРО в окръга – Петър Попарсов, Мише Развигоров, Йосиф Даскалов и Димитър Мирасчиев са затворени, а по-късно изпратени на заточение в крепостта Подрум кале, Мала Азия. Постъпката на Йосиф Даскалов от Кратово е сред най-трагичните епизоди от аферата във Виница. Подложен на нечовешки изтезания като главен ръководител на ВМОРО в Кратовско, той не издава сведения за революционната дело. Подвежда турските власти, че ще им предаде архива на околийските комитети и ще ги отведе до складираното оръжие. Придружен от аскер, минавайки през Радин мост, се хвърля, опитвайки се да повлече със себе си и един от турците. След саможертвения опит да загине, но да опази в тайна делото на ВМОРО Даскалов остава жив и е изпратен на заточение с други дейци.

Христо Матов
Сред затворените при турските разкрития е теоретикът на Вътрешната организация – Христо Матов, по това време директор на Скопското педагогическо училище и инспектор на училищата в Скопска епархия. Той е задържан в скопския затвор „Крушумли хан“ заедно с кореспондента на английския вестник  „Манчестър Гардян“  Емери, на когото Матов дава интервю за турските жестокости. Самият Емери е сред изтезаваните. Впоследствие чуждестранните посланици се застъпват за освобождение на арестуваните и заточените от Винишката афера. Част от заточениците – Петър Попарсов, Александър Коцов и Мише Развигоров изпращат писмо до генералния консул на Австро-Унгария в Скопие.

Постъпки са отправени за освобождение на заточениците от българския дипломатически агент в Цариград Димитър Марков. Интерес представляват писмата на техни близки до него. В писмо от 3 ноември 1898 г. се казва:  

Тези мъченици имат голяма надежда в милостивото, щедро българско правителство, на което Вий сте представител тук. А защо да нямат, когато по действието им се разбира, че са били с идеята да се постигне целокупната някогашна България, идея еднаква с идеята на всеки българин?...“.

Щипските общественици изпращат писмо до българския търговски агент в Скопие – Димитър Ризов. В него е изразена надеждата към Княжеството да защити българите в неосвободените земи: 

Минутите, които преживява българското население в Малешевско, Кочанско, Винишко и Щипско, са толкоз важни по отношение общия живот и положение на българина в Турско, щото заслужават в цялата си действителност да бъдат познати на всеки българин в цялото освободено отечество, което не може да игнорира интересите на всеки свой кът. Минутите са важни не по злата съдба, която ни постига, не по мъките, що изпитваме, не по оголването, що ни се нанася от представителя на правителството Дервиш ефенди, не по мотивите на всичкото това зло“. 

Действията на българските представители и освобождението на арестуваните стотици българи спира още един план, подготвен от ВМОРО. За да се прекратят масовите разкрития и за да не попадне архива на Вътрешната организация, Гоце Делчев планира навлизането на чета, която да освободи затворниците и да прибере книжата.

По сведения на Христо Силянов зад трагедията от Винишката афера стои следната черна статистика: 5 убити, 5 умрели от изтезания, 111 бити, 85 изтезавани, 13 жени и мъже обезчестени); 528 арестувани в казалийските затвори и в Скопие; 300 забегнали в България. Разкритията за дейността на ВМОРО получават силен резонанс отвъд границите на Балканите, за което говори писмото на Христо Матов до министър-председателя д-р Константин Стоилов:

 „Организацията макар по неволя, излезе пред Европа с една Виничка афера – със сума готов материал. Сега пред европейската дипломация македонският въпрос стои съвсем другояче: Македония веке не е само страна, в която всекидневно стават грабежи и убийства, страна за която милее едно свободно братско княжество, страна, която преди три години налазиха революционни чети, идещи отвън, – а е страна, прошарена с оръжейни складове, приготвени от самото вътрешно население, страна, готова да запали огъня отвътре. Организацията изпъкна като фактор“.

Винишката афера, избухнала преди точно 120 години, нанася сериозен удар върху ВМОРО, но стои и като мерило за твърдостта пред трудностите и пословичния героизъм на македонските българи и трасира по-нататъшния ход на революционната борба. 

Приложение:

Стихотворението на Христо Матов, написано в затвора „Куршумли хан” и посветено на Винишката афера.

Към Витоша (Винишка песен)

Bиш си вишила, Витошо мила,
виш сн вишила до синйо небе;
Дно си дънила, Витошо мила,
в Средеца града – наша столнина.

Дел ти се паднал, Витошо сестро,
колкото труден, толкоз и славен:
стожер да бъдеш, стожер народен
На вси ще носи българско име.

От Солун, Охрид – наш‘те светини
до бели Дунав и Черио Море,
де щуми Вардар, Янтра, Марица,
Сичко е твое, твоя е грижа.

Виждаш ли, сестро, от вишннето,
с очи ти, мила, сив – соколови.
Виждаш ли, що е ей там зад Рила,
в земята бойна на Самуила?

Що глас се чуе, глас непонятен?
Ветер ли вее, гърмеж ли гърми,
Земя ли тътне, илн се тресе,
Или се борйе от корен корнат?

        Ох братко, братко, братко юнако,
що да ти кажа как да ти кажа?
     – Ни ветър вее, ни гърмеж гърми,
ни земя тътне, нито се тресе,
Haй е до Бога отчаян писък,
от мъки страшни, люти, нечутн:
Ей там в Скопско, Кочани. Maлеш,
в Щип, Куманово, в Кратово стръмно,
мало големо е пропищелом
мало големо, мъжко и женско.
Нашел агата момент удобен,
да приповтори стара си песен:
„Пъклен мъки, сеч за раята,
Вода спие, рая на спие.
Аман, аман веч от тез гяури, -
Учи ги, учи – люде не стават,
Батак им каза – Батак забравят, -
Чакай тогава сами да видят,
какво е нещо е урок османски.
И на ти звераства с каквито само,
Турчин се слави на тоя бел свет;
Бесене на ти с галва надолу,
менгеме, спици, жара – железо,
очи настрана, челюсти криви ...
И що ли още, Господи мили!
Витошо мила, говори харно.. —
-          Менгеме, спицн, жара – железо,
очи настрана, челюсти криви ? ...
-          Я ами лудост, я чест семейиа,
-          И чест семейна, н лудост, лудост.
-           Ох, смърт къде си?  ела по-скоро?
Сега ми требаш сладка, благатка...
Но не – отплата! да, да – отплата?
-          Така те сакам, братко юнако!
Не отчание, ами отплата

Сълзи - разбирам - кървави жадни:
Сърцце е меко, чувства са нежни,
но отчаяние — туй не разбирам.
Па най да беше преди години,
кога народа дълбок сън спеше;
Ами и днеска, днеска когато,
земята майка складове ражда:
Пушки, патрони, динамит, бомби;
Днеска когато смъртта е нищо;
А пък затвора нищо от нищо;
Кога сред мъки селяк ти казва:
-          Удрете, турци, аман не викам;
снага ми страдиа в земя ще иде,
душа ми ядна небо ще види —
-          Удрете, вълци, туй нам остава;
когато попа бият, пребиват,
а той им хули закон и вера;
и cин учител - юнак идеен,
за да покаже йощ по-релефно.
Как се презира живота робски
зарадн скъпа, сладка свобода — .
      „Е стига турци, стига им казва,
Архива щете – елате с мене.“
Над карпи страшнн, пропастн земни.
Па виком викне: ,живей, народе!“
Часът е турски – бъднина твоя!
Па риком рипие в бездна дълбока
юа да отскочи на сто парчета...
 – Витошо сестро, що ми приказваш?
        Що е пред очи, това приказвам.
Раята клета - рая веч не е:
калени мъже, калена челяд.
Човека презрен - угрижен, смазан,
сега го нема, сега е други:
на ръце плюнал – човек застанал,

па що Бог даде и чест юнашка. 

Михаил Неделчев. Завещанието от Велес (Рецензия)

11/11/2025

Михаил Неделчев. Завещанието от Велес. Етюди за Македония. София: Македонски научен институт, 2025, 216 с., с илюстрации
, ISBN 978-619-7377-40-8. 

Източник: бюлетин "Българите на Балканите и по света", 2025, бр. 10

Книгата на литературния критик, историк и публицист Михаил Неделчев съдържа 21 текста, една част от които вече обнародвани в различни научни издания, други – непубликувани доклади от различни научни форуми, както и два текста, специално написани за настоящето издание. Тематиката на публикациите е центрирана върху темата за Македония. 

Отделено е подобаващо внимание върху личностите и делото на Райко Жинзифов и Григор Пърличев, върху творчеството и сборника „Български народни песни“ на братя Миладинови, както и за Македония в творбите на народния поет Иван Вазов. Специално място заема личността на П. К. Яворов, представен като поет, публицист и революционен деец. Публикувани са и текстове за Гоце Делчев, Александър Балабанов, Васил Пундев, Георги Томалевски, Димитър Талев, Никола Вапцаров. Отделено е място на Любомир Милетич, Иван Георгов, Христо Силянов, Симеон Радев, Кирил Топалов. 

Събраните публикации предлагат впечатляваща мозайка от акценти върху присъствието на Македония в българското културно пространство като литературен мотив, обществена ангажираност и личен избор. Част от разработките са основно литературоведски анализи, при други преобладава есеистичния подход към темите. Авторът предлага както значителни обобщения, така и нови прочити на поетични мотиви и биографични аспекти. Настоящото издание може да се характеризира като значителен принос по темата за мястото на Македония в българската култура. Същевременно то е знак на почит към дедите на автора от Велес. 

Николай Поппетров

Бранко Тричковски: „Ако не искате българите в Конституцията, всички ще се пишете българи!“

10/11/2025


Известният скопски журналист и публицист Бранко Тричковски отново привлече общественото внимание към себе си. 

Източник: бюлетин "Българите на Балканите и по света", 2025, бр. 10

В своя профил във „Фейсбук“ той публикува статус с думите: „Ако не искате да запишете българите в Конституцията, всички ще се пишете българи!“ 

На пръв поглед тези думи звучат иронично и дори саркастично, но всъщност дълбоко в себе си съдържат символична препоръка за национално осъзнаване и признаване на историческата истина от страна на днешните жители на нашата югозападна съседка. 

Доказателство за осъзнатостта е коментара на един от читателите: „Колкото повече се опитваме да изтрием българите от Македония, толкова повече ги гледаме в себе си“.

...

 
Македонски научен институт | Macedonian Scientific Institute © 1923-2025